6 knih o managementu, které si v létě musíte přečíst
Přemýšlíte o studiu managamentu a chcete mít náskok před ostatními? Studujete MBA a chcete si v létě přečíst něco relevantního nad rámec studia? Nebo chcete mít v záloze čtení, v případě že by vám na dovolené nevyšlo počasí?
Přinášíme vám 6 tipů na knihy, které by si měl přečíst nejen každý manažer, ale i každý, koho alespoň trochu zajímá, jak správně vést tým a pracovat se skupinou lidí. Některé z uvedených knih zatím nevyšly v českém překladu, ale jsou na českém trhu dostupné a všechny tituly řadí světová média mezi ty skutečně nejzásadnější v oboru.
Lídři jedí poslední
Simon Sinek
Knihu s podtitulem Proč některé týmy drží pohromadě a jiné se rozpadají? napsal autor úspěšného titulu Začněte s proč, který také na našem seznamu naleznete. Důvod, kvůli kterému je kniha zásadní, je to, jakým způsobem vykresluje hlavní principy leadershipu a nabízí na něj novou perspektivu. Sinek tvrdí, že k dokonalosti vedou tři zásadní faktory – spolehlivost, bezpečí a spokojenost. V knize je podporuje mnoha praktickými příklady z různých byznysových odvětví po celém světě. Primárně popisuje situace ze skutečného života a názorně ukazuje příklady efektivního a neefektivního vedení. Pokud tak přemýšlíte o tom, že byste v budoucnu vedli vlastní firmu, nebo v jejím čele už přímo jste, tato kniha je pro vás povinností.
Multipliers: How the Best Leaders Make Everyone Smarter
Greg McKeown, Liz Wiseman
Dvojice autorů ve své knize rozděluje lídry týmů na dva typy: takzvané dělitele a násobitele. Na stránkách pak nabízejí detailní vhled do procesů, kvůli kterým „dělitelé“ z vlastního týmu vysávají schopnost a inteligenci, zatímco „násobitelé“ obojí využívají k dosažení lepších výsledků. Právě dnes je důležité, aby ve vedoucích pozicích převládal druhý typ lidí – v době, kdy se od nich očekávají inovace a aby dosahovali lepších výsledků s menšími prostředky. Kniha ale nedělí lidi na dva typy, mezi kterými by stavěla zeď – snaží se nalézt společný dialog a nabídnout čtenáři způsob, jak správně k vedení týmu přistupovat.
Krajní zodpovědnost: Velení a vítězství v SEAL, elitních jednotkách amerického námořnictva
Jocko Willink, Leif Babin
Autoři této knihy jsou váleční veteráni z Iráku. Nabízí dramatické svědectví o hrdinství, tragických ztrátách i tvrdě vybojovaných vítězstvích jejich vojenské jednotky při jedné z bojových akcí. Během ní totiž zjistili, že leadership na každé úrovni je ten nejdůležitější faktor, který rozhodne, zda tým uspěje nebo selže. Po návratu se zaměřili na rozvoj vedoucích schopností u námořnictva, následně se rozhodli uplatinit stejné techniky u firem a organizací. Ve své knize vysvětlují strategie, které při misi v Iráku využili, a názorně ukazují, jak je efektivně využít i ve světě podnikání a managementu.
Nejprve porušte pravidla: Co dělají nejlepší světoví manažeři jinak
Marcus Buckingham
Než začnete, porušte veškerá zažitá pravidla. To tvrdí Marcus Buckingham, autor globálního bestselleru, který je i po deseti letech od svého vydání stále relevantní. V knize popisuje výsledky průzkumu mezi špičkovými manažery, na základě kterých definuje klíčové dovednosti, které manažer potřebuje. Knihu věnuje obecnému rozboru talentovaných manažerů, nebojí se seknout do živého a nehladí po srsti. Sice je třeba myslet na to, že nejde o manuál, který by bylo možné převést jedna ku jedné do vaší specifické pozice, ale poznatky z knihy je možné skvěle konfrontovat s vybranými situacemi.
Začněte s proč: jak vůdčí osobnosti inspirují k činům
Simon Sinek
Simon Sinek se na nejúspěšnější vedoucí osobnosti firem rozhodl podívat z trochu jiného úhlu a zaměřil se na způsob, jak o svém podnikání mluví. V této knize tvrdí, že všichni, které pozoroval – Martin Luther King, Steve Jobs i bratři Wrightové – uvažovali, jednali a komunikovali stejným způsobem. Nejprve bylo potřeba řešit otázku proč – až poté řešit jak a co. To totiž umí vysvětlit každý, zatímco říct proč dělá organizace to, co dělá, umí jen málokdo. V knize je sice hlavní myšlenka opakována možná až příliš často, ale alespoň vám díky tomu utkví v paměti – opakování je matka moudrosti.
Net positive: How Courageous Companies Thrive by Giving More Than They Take
Paul Polman, Andrew Winston
V této knize, která je zatím dostupná pouze v angličtině (ale vyšla teprve loni, tudíž stále je možné, že se dočkáme i českého překladu) se dvojice autorů zabývá vysoce aktuální otázkou ve světě byznysu: vlivem klimatických změn na byznys a naopak. Společně tvrdí, že společnosti by měly světu dávat víc, než kolik si z něj berou. Snažit se být udržitelnější. Svá tvrzení se snaží popsat tak, aby nezněla jako utopická pohádka, ale aby byla srozumitelná a aplikovatelná i ve skutečném světě a pulzujícím byznysovém prostředí. Jde o trochu jiné čtení, které neřeší podnikání samostatně, ale v kontextu s okolním světem, a to ho odlišuje od ostatních.
Pokud se chcete podělit o vlastní tip na knihu o managementu, která pro vás byla klíčová, určitě o něm napište do komentářů na našich sociálních sítích. Těšíme se na vaše doporučení!