Metaverzum: Spočívá budoucnost manažerského studia ve virtuální realitě?

S rozvojem internetu, digitálních technologií a možností online propojení se také zákonitě musí adaptovat i vzdělávání. Výrazný posun se v této oblasti podařil díky koronavirové pandemii, která přiměla školy využít platformy pro online vzdělávání jako Zoom nebo MS Teams, čímž dokázaly výuku přesunout do prostředí hlasových místností a videohovorů.

Takový přesun ale rozhodně pro inovace ve vzdělávání není konečná. Některé světové školy, na kterých je možné studovat MBA, se totiž začínají adaptovat na virtuální prostředí takzvaného Metaverza. To představila společnost Meta v roce 2021 jako virtuální místo, ve kterém se lidé mohou setkávat ve formě grafických 3D avatarů za pomocí brýlí pro virtuální realitu.

Společnost Meta si od projektu slibuje velké věci – například poradenská firma McKinsey očekává, že do roku 2030 jeho hodnota stoupne až na 5 trilionů dolarů. Různé firmy se tak snaží najít pro tento prostor vhodné využití, včetně vzdělávacích institucí.

„Metaverzum bude jednou přetvářet podobu světa a je důležité, aby se v něm školy postavily do pozice lídrů ve vzdělávání budoucích manažerů,“ uvedl pro deník Financial Times děkan pro digitalizaci ve francouzské škole Neoma Business School. Ta se snaží celý svůj kampus vybudovat právě ve virtuálním metaverzu.

Deník popisuje průběh výuky jednoho z předmětů, která se koná v obrovské přednáškové místnosti, do níž se mohou vejít stovky virtuálních studentů z celého světa. Podle některých expertů může metaverzum zkvalitnit distanční výuku třeba soft skills, leadershipu a týmové spolupráce. Studenti totiž vnímají nonverbální komunikaci ve virtuálním prostřední mnohem přirozeněji a snáz než při videohovorech.

Revoluce ve vzdělávání nebo nafouknutá bublina?

Metaverzum, respektive virtuální realitu, se snaží ve své výuce využít i další školy, které poskytují MBA, popřípadě jiné manažerské vzdělávání. Například francouzská univerzita ESSEC nebo americká Loyola Marymount University. 

Jaké výhody v něm spatřují? Nastínila to univerzita v Harvardu, podle které metaverzum „začíná transformovat vzdělávání inovativním způsobem, ale stále je před námi dlouhá cesta, než si skutečně uvědomíme jeho potenciál“.

Zatím se tak o virtuální realitě hovoří spíše jako o bohatší alternativě distanční výuky tak, jak ji známe doposud. Metaverzum totiž studenta dokáže mnohem silněji vtáhnout do procesu učení a automaticky si získává jeho pozornost. Nabízí totiž novou perspektivu – uživatelé prostředí přizpůsobit, interagovat s ním a možností zaměřit se na detaily podle vlastního zájmu také získat širší kontext.

Stejně jako při klasické online výuce je možné se jí účastnit odkudkoliv – s tím rozdílem, že je prostředí virtuální reality mnohem interaktivnější a může tak do jisté míry výuku v „offline světě“ stimulovat.

Využívat ji začaly i mnohé firmy, které se snaží virtuální realitou nahradit klasické prohlídky jejich prostor – k takovým způsobům se uchýlily společnosti jako Tesla, GMC nebo Volskwagen. Skrz metaverzum se tak možná jednou budeme moct dostat na místa, která budou jinak nepřístupná.

Pro školy to také jednou bude představovat způsob, jak snížit náklady na výuku – stačily by pouze brýle pro virtuální realitu, prakticky nic víc.

Na druhou stranu, Metaverzum je stále poměrně nový projekt, který není technicky dokonalý a nezdá se, že by k němu teď lidé ve velké míře chtěli směřovat. Školy tak musí samy posoudit, zda skutečně půjde v budoucnu o tak revoluční technologii, jako se projekt vedení Meta snaží prezentovat, a zda je poprask, který projekt vyvolává, oprávněný. Některé se již rozhodly zariskovat, většina je však stále poměrně opatrná.
Čeká nás tedy vzdělávání MBA v metaverzu? V takto rané fázi lze těžko říct, výuka, tak jak ji známe, se však pravděpodobně bude muset v budoucnosti nějakým způsobem adaptovat.

Copyright © 2022. Všechna práva vyhrazena.